Loading...

środa, 5 października 2011

Porady 1 - malowanie farbami olejnymi - światło i cień

Przystępując do malowania np. martwej natury, typu owoce, wazony, kielichy, i inne, powinniśmy brać po uwagę szczególnie porę dnia, kiedy to światło jest najbardziej intensywne, lub możemy sobie samemu stworzyć światło, (lampka, świeca), wówczas ustawiamy sobie w dowolny sposób swoją kompozycję przedmiotów, którą zamierzamy malować, (może światło padające z okna), (jeśli tego nie zrobimy to wówczas nasz obraz będzie wyglądał płasko, bez charakteru, po prostu nie będzie żył).nie ma światła nie malujemy, chyba, że tworzymy inne kompozycje, fantazje niepotrzebujące światłocieni.

Ustawiamy sobie światło, które będzie podkreślało naszą wizję, klimat i nastrój.Twierdzisz, mówisz nie było "światła i cienia - był jasny dzień i cienie znikome" więc dlatego obraz Twój jest taki jak go widziałaś, ale bez tych bardzo ważnych świetlnych efektów. Zanim zaczniemy malować, musimy sobie opracować pewien plan, co malujemy, gdzie malujemy i w jakim świetle. W plenerze światło jest raczej rozproszone.
Najłatwiej jest malować o wschodzie słońca lub w rannych godzinach.
Bliski zachód słońca też jest najlepszą porą do malowania w plenerze.
Te okresy światła i cienie są najbardziej intensywne i kontrasty barw są bardzo przyjazne dla malarzy.
Mamy tu przykład studium światłocienia w jasnych kolorach, barwach dnia. w barwach ciepłych, ciemnych. Tylko światło padające na akt kobiecy jest jasne ale sztuczne, bo w dali widać jakby porę nocną. Światło i cień zlewa się delikatnie z barwami a kontrast akcentuje mocno kształty na obrazie i nadaje dziełu wymiarowość, równowagę  klimat całości obrazu.
Kontrast jak zwykle pobudza wyobraźnie odbiorcy, nadaje klimat całości obrazu, zarysowuje głęboko oddzielenie barw od siebie a zarazem skutecznie podkreśla trójwymiarowość obrazu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz